Dikke katten

Dikke katten.

Ook katten horen dagelijks voldoende te bewegen. Jonge katten zijn vaak actief, maar bij het ouder worden zien we katten vaak luier worden. Als dat gepaard gaat met het ontwikkelen van overgewicht neemt de luiheid en daarmee het overgewicht steeds verder toe. Het is dus zaak om uw kat slank en actief te houden. Katten die naar buiten kunnen zijn vaak voldoende in beweging en daar zien we minder snel overgewicht optreden. Ze zijn vaak zelfs mager in de zomer, omdat ze druk zijn met het beloeren en opeten van prooien.

Voor de dikker wordende kat is het belangrijk om het dieet aan te passen. Daar kan uw dierenarts u bij helpen. Overgewicht is heel slecht voor de gezondheid en de levensverwachting van uw kat en daarom dient er tijdig ingegrepen te worden. Laat uw kat nooit vasten! Vooral dikke katten kunnen dan snel een ernstige aandoening krijgen, lipidose genaamd, waarbij de lever niet meer goed functioneert.

Is uw kat lui, dan lukt het vaak om hem met spelletjes te activeren. Er zijn hengeltjes met speeltjes eraan, voerballen en meer. Verleid hem om achter speeltjes aan door huis te rennen. Bijvoorbeeld ook de trap op en af.

Een kat hoort gemakkelijk te kunnen springen. Als dat moeilijker wordt of als er vaker misgesprongen wordt dan is er wat aan de hand. Oudere katten ontwikkelen vaak artrose en dat gaat gepaard met pijn. Een kat zal nooit “klagen” over pijn, maar zal eerder geneigd zijn om zich in zichzelf terug te trekken. Trek dus aan de bel als u ziet dat uw kat moeilijker springt, minder actief wordt of veel slaapt. Ook voor katten zijn er tegenwoordig veel goede behandelingen mogelijk bij gewrichtsproblemen.

Daan Kranendonk, Dierenkliniek Putten